Proces wychowania wg Aleksandra Kamińskiego swoiście rozumiany jako
„wychowanie intencjonalne” (celowo zamierzone) poza rodziną, szkołą i
innymi placówkami opieki nad dziećmi powinien przebiegać także w takich
instytucjach jak: poradnie świadomego macierzyństwa, schroniska
turystyczne, szpitale dziecięce, grupy podwórkowe, muzea, redakcje,
zespoły artystyczne, zakłady pracy i społeczność sąsiedzka (A.Kamiński –
1980).
Rozszerzone wychowanie wywołuje szerszy kontekst, w którym wychowawcy to
nie tylko nauczyciele, ale także przedstawiciele prawie wszystkich
innych zawodów.
Typy działań wychowawczych:
- kontakty oparte na indywidualnych relacjach: wychowawca – wychowanek
- odpowiednia aktywizacja wychowania zespołowego w grupie
- ulepszanie procesu wychowania siłami własnymi środowiska – to jest wg
A.Kamińskiego typ preferowany przez pedagogikę społeczną.
Swoistość pedagogiki społecznej przejawia się w obejmowaniu procesem
wychowawczym człowieka oraz „instytucji o aktualnych lub potencjalnych
możliwościach wychowawczych”.
Poglądy A.Kamińskiego na środowisko i otoczenie mogą być przedstawione w następujący sposób:
- środowisko to elementy otaczające człowieka w sferze przyrodniczej,
kulturalnej i społecznej, działające na jednostkę stale lub okresowo;
- otoczenie ma szerszy niż środowisko wymiar i obejmuje trwałą i zmienną strukturę działającą lub nie oddziałującą na jednostkę.
Organizowanie środowiska polega na jego ulepszaniu w następujących czynnikach:
- rozpoznawanie potrzeb dzieci, młodzieży i dorosłych w rodzinie i społecznościach poprzez obserwację i wywiad środowiskowy
- ustalanie i opis sił drzemiących w środowisku poprzez osoby
„wartościowe moralnie i społecznie – uzdolnione i wrażliwe na potrzeby i
aspiracje ludzkie”.
A.Kamiński kontynuował kierunek pedagogiki społecznej jako nauki o
„środowiskowych uwarunkowaniach procesów wychowawczych”, jak również
„potrzebach rozwojowych człowieka w różnych fazach jego
życia.” Konkretny wzorzec do naśladowania dla dzieci i młodzieży to wg
A.Kamińskiego – ZUCH.
Praca społeczno – wychowawcza wg A.Kamińskiego powinna być realizowana poprzez:
- metodę indywidualnego przypadku,
- metodę pracy grupowej,
- organizowanie społeczności lokalnej.
Poglądy A.Kamińskiego ewoluowały pod wpływem środowiska, w którym żył i
zmagania się z problemami codzienności zmieniało się jego podejście do
wychowania. Najważniejszym dla A.Kamińskiego był człowiek i możliwości
jego rozwoju w obecnych warunkach społeczno – ustrojowych. Rozpoznanie
środowiska i tworzenie optymalnych warunków rozwoju „każdego polskiego
dziecka” (1971).
Problemy pedagogiki społecznej rozpatrywane przez A.Kamińskiego:
- procesy wychowawcze i środowiskowe uwarunkowania- wpływy różnych czynników na kształtowanie się osobowości człowieka- wartościowe korzystanie z czasu wolnego- aktualne problemy pracy socjalnej i opiekuńczej- organizacje wychowawcze i stowarzyszenia społeczne jako środowiska wychowawcze- edukacja permanentna i polityka oświatowa oraz inne.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz